Gebitsslijtage

Gebitslijtage is een gebitsconditie waarbij het oppervlak en de structuur van tanden geleidelijk worden verminderd als gevolg van interne en / of externe krachten die erop worden uitgeoefend.

Wanneer het glazuur wordt weggesleten als gevolg van tandenknarsen en / of klemmen, wordt dit slijtage genoemd. De mate van slijtage hangt af van de mate van het knarsen en is typisch ernstiger bij personen die dit gedrag tijdens hun slaap vertonen.

De afname van hard tandmateriaal als gevolg van chemische krachten wordt erosie genoemd. Het kan worden veroorzaakt door het drinken van zure dranken zoals frisdrank, of door medische aandoeningen zoals zure reflux of boulimia. Na verloop van tijd lost dit zuur het buitenste glazuur van de tanden op en kan de zachtere onderliggende dentinelaag blootleggen.

Slijtage kan ook worden veroorzaakt door onjuiste techniek van het tandenpoetsen, overmatig gebruik van tandenstokers, en het gebruik van de tanden als een hulpmiddel, zoals bijvoorbeeld het afscheuren van plakband. Slijtage kan ook resulteren in groeven en inkepingen in het glazuur die ook het dentine kunnen blootstellen.

Overmatige tandslijtage veroorzaakt veel complicaties voor de mondgezondheid, waaronder onaantrekkelijke en onregelmatige tandniveaus, scherpe en scherpe tandranden, tandpijn en uiteindelijk verlies van de tanden bij elkaar. Naarmate het hardere buitenoppervlak van de tand wordt weggesleten, zal het zachtere dentine worden blootgesteld aan een versnelling van het proces.

Er zijn preventieve en corrigerende behandelingsopties voor patiënten die problemen hebben met het dragen van tanden. De behandeling kan variëren op basis van de oorzaak van slijtage en wanneer deze wordt gedetecteerd, waardoor het van cruciaal belang is om nauw samen te werken met uw arts om het probleem proactief te behandelen voordat er meer schade wordt aangericht.

Copyright © 2018 Spear Education. All rights reserved.